Noční děs

Noční děs nebo i noční běs je porucha spánku, která je blízce příbuzná s noční můrou a může ji připomínat. Noční děs můžeme přirovnat ke krátkému extrémně děsivému snu, který je spojeny s křikem, panikou, stresem a může být také provázaný s vegetativními příznaky jako je pocení, zrychlené dýchání a bušení srdce. Ten kdo prožívá noční děs se většinou vyděšeně posadí na postel a začne panicky křičet, občas může i vstát z postele a utíkat například ke dveřím. Po utišení opět usíná a ráno si nic nepamatuje. 

Ačkoli noční děsy mohou být opravdu děsivé, zejména pro rodiče, obvykle nejsou důvodem k obavám. Avšak noční děs by rodiče neměli brát na lehkou váhu. Základem je pochopení, že dítě během nočního děsu prožívá opravdu velký stres a strach. Rodiče by měli být dítěti při tomto zážitku na blízku.

TIP! Nepleťte si noční děs s noční můrou. Noční děs je poměrně vzácný, zatímco s noční můru se setká téměř každé dítě. Děti si ráno, na rozdíl od noční můry, většinou vůbec nic nepamatují. Zatímco noční můru je možné slovy uklidnit a dítě utišit vlídným slovem, noční běsy musí víceméně samy odeznít a kolikrát se dokonce jakákoli snaha o uklidnění dítěte setká s ještě prudší reakcí.

noční děs

U koho se vyskytuje a jak dlouho trvá noční děs

Noční děs se vyskytuje během NREM fáze spánku. Zpravidla v první třetině noci. Délka nočního děsu se může vždy měnit, někdy může trvat několik sekund a někdy několik minut. Avšak ve většině případů trvá 1-10 minut. Jen zřídka se vyskytuje noční děs trvající např. 20 minut. Za jednu noc může mít dítě noční děs i několikrát za sebou. Avšak zpravidla bývá jeden za noc.

Noční děsy jsou relativně vzácné a vyskytují se zhruba u 3-7 % dětí a to nejčastěji ve věku do 6 let. Samy vymizí v průběhu “zrání” nervového systému. Někdy však přetrvávají až do dospělosti. Statistiky ukazují, že mezi chlapci jsou o něco běžnější než u dívek.

Některé děti mohou náchylnost k nočním děsům zdědit. Zhruba 80 % tvoří ty, které mají člena rodiny, který se v dětství s nočním děsem setkal.  

Co způsobuje a noční děsy

Noční děsy se mohou objevit bez konkrétních důvodů. Příčiny nejsou jasně dány, avšak některé děti k nim mají větší sklon. Především děti s bujnou fantazií. Prostřednictví snů děti zpracovávají své prožitky, myšlenky, pocity, ale také obavy, kterým musí čelit. Může se jednat o naprosto jednoduché věci jako je nástup do školky, stěhování se, soužití s novým sourozenec, čtení strašidelných knih, koukání na akční filmy, shlédnutí různých dramatických událostí (autonehoda, přírodní katastrofa atd.)

Všechny věci mohou dítěti v hlavě utkvět a při troše fantazie následně narušit kvalitu spánku

Noční děsy mohou prožívat děti, které jsou:

  • unavené a vyčerpané 
  • trpí nedostatkem spánku
  • měly náročný a dlouhý den
  • nemocné např. horečka
  • vystresované nebo dlouhodobě stresované
  • berou nové léky
  • spí mimo svůj pokoj / domov
  • mají příliš mnoho cukrů a kofeinů

Frekvence je závislá na zátěžových situacích popsaných výše. 

Příznaky a projevy nočního děsu

Hlavním příznakem je náhlé procitnutí ze spánku provázené extrémní úzkostí. Obvykle začíná náhlým výkřikem. Postižený vypadá velmi vyděšeně a má nepřítomný výraz v obličeji, většinou na vás nereaguje a nepoznává známé osoby. Rychle dýchá a většinou je zpocený. Obvykle děs trvá pět až deset minut.

Děti obvykle vzpřímeně sedí na posteli nebo sebou ze spaní trhají, vztekají se a kopou nohama. V některých případech mohou i vstát a snažit se utíkat pryč. Při pokusech o probuzení se chovají agresivně.

K dalším projevům patří

  • hlasitý křik
  • rychlejší dech a rychlejší tep
  • pocení
  • naštvané (až agresivní) a vyděšené jednání
  • neadekvátní reakce na situace
  • nesrozumitelné mluvení a mumlání
  • kopání, mlácení sebou
  • neschopnost rozpoznat blízkou osobu

Málokdy dochází k probuzení, po kterém dotyčný ihned upadá zpět do spánku a ráno si na nic nepamatuje. Když jsou noční děsy dlouhodobé a intenzivní, může si daná osoba sny pamatovat.

Jak reagovat: Nikdy dítě nebuďte!

V případě nočního děsu se nedoporučuje běsnící osobu budit, jelikož se projevy mohou ještě zintenzivnit. Trvání nočního děsu by se mohl prodloužit a mohlo by dojít k nárůstu agresivity. V první řadě zajistěte bezpečnost dítěte, aby se nezranilo. Snažte se osobu uklidit svým hlasem či dotykem a zůstat osobě na blízku. V případě, že by osoba přicházela k vědomí, je důležité pro ni vnímat blízkost známé osoby (rodiče). Stav odezní do několika minut. V případě, že se stav děje u dětí, tak je dobré příhodu nerozebírat ani se k ní nevracet, jelikož si stejně na nic pamatovat nebude. 

noční děs

Prevence nočních děsů

První prevencí je dodržovat základní zásady správného usínání. Jedná se hlavně o 

  • nastavte pravidelnou dobu usínání ve stejný čas
  • dítě by mělo usínat ve stejné místnosti či posteli
  • při usínání je potřeba mít v pokoji tmu či tlumené světlo
  • před usínáním místnost pořádně vyvětrejte 
  • před usínáním by dítě nemělo jíst velké jídlo ani pít mnoho vody
  • dítě by mělo mít pocit bezpečí a pocit dostupnosti rodičů během noci
  • Zkuste vyhledat jógu pro děti nebo jiná relaxační cvičení

Velice důležité jsou také uspávací rituály (pohádka, pusa na dobrou noc atd.). K předcházení nočních běsů může pomoci klidnější odpolední program. Noční děsy se často vyskytují po náročném dni (např. celodenní pobyt na koupališti, náročnější výlet…). Nechte dítěti dostatečný čas na odpočinek, zejména odpoledne a navečer.

Omezte sledování televize hlavně před spaním. Pečlivě také vybírejte výběr a nepouštějte dítěti před spaním nic akčního nebo pohádky se špatným koncem. Ve filmech nebo i v reklamách se objevuje spousta zla, které dítě neustále vstřebává. Pozor také na konfliktní situace například se sourozenci. 

Léčba nočních děsů

Noční děsy zpravidla postupně samy odezní bez nutnosti výraznějšího lékařského zásahu. Pokud však přetrvávají, objevují se častěji jak 4x za měsíc nebo mají neobvyklý průběh, navštivte lékaře a psychologa. Ten vám může doporučit nejrůznější relaxační metody, hypnózu či behaviorální terapii. Lékař může také předepsat léky se zklidňujícím účinkem. Doporučuje se také dbát na dostatek vitamínu B, který má pozitivní účinek na nervovou soustavu.

Zpět na seznam